Σχολικός Εκφοβισμός

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

Με αφορμή  την Πανελλήνια Ημέρα  κατά της βίας και   ενδοσχολικού   εκφοβισμού      στο Σχολείο μας πραγματοποιήθηκε σχετική εκδήλωση με σκοπό την περαιτέρω   ευαισθητοποίηση των μαθητών  στο φαινόμενο της βίας και την επαγρύπνηση και οργάνωση  όλης  της σχολικής κοινότητας  για την έγκαιρη  παρέμβαση   ,ώστε  να περιοριστούν  οι πιθανότητες  εκδήλωσής   της και να αποτραπούν οι αρνητικές  της συνέπειες στις διαπροσωπικές  σχέσεις  των παιδιών.

Πιο συγκεκριμένα :

Τα παιδιά όλων των Τάξεων της σχολικής μονάδας συγκεντρώθηκαν για ένα διδακτικό δίωρο στην αίθουσα    εκδηλώσεων  μαζί με τους  εκπαιδευτικούς.

Ως υπεύθυνος  του προγράμματος επιμελήθηκα , η τοποθέτηση  καθισμάτων  να είναι περιμετρικά της αίθουσας για να έχουν πρόσβαση  όλα τα παιδιά  στην περίοπτη θέση «μαγική καρέκλα» στο κεντρικό σημείο. Με την προσέλευση όλου του  ανθρώπινου δυναμικού του Σχολείου μας  παρακάλεσα όλους τους παρευρισκομένους να εγερθούν  από τις θέσεις   τους  και να μετακινηθούν  σε άλλη θέση .Στόχος να  αποκτήσει  το Σχολείο μας   μια ανομοιογενή   διάχυση.

Ενημερώθηκαν οι παρευρισκόμενοι για το   λόγο της συνάντησης  έγινε  αναφορά στους όρους  εκφοβισμός  και βία  στο σχολείο (School Bullying)  και  θυματοποίηση (victimization),τι ακριβώς  συμβαίνει με την χρησιμοποίηση των όρων αυτών ,όπου ασκείται  εσκεμμένη ,απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη  βία  και επιθετική συμπεριφορά με  σκοπό την επιβολή ,την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε συμμαθητές τους ,εντός   και εκτός σχολείου.

Έγινε ακόμη αναφορά  στις μορφές εκφοβισμού και τι ακριβώς είναι, όπως :εκφοβισμός  με εκβιασμό ,σωματικός εκβ. ,ρατσιστικός, λεκτικός ,  ηλεκτρονικός (cyberbullying),έμμεσος ή κοινωνικός  και σεξουαλικός.

Αναφορά επίσης έγινε στην αποτελεσματικότητα αυτών των συναντήσεων και προγραμμάτων,  να υιοθετήσουμε την Κοινωνική Οικολογική προσέγγιση μιας ολιστικής προσέγγισης που στοχεύει στην αλλαγή του κλίματος του σχολείου (χαρούμενη ατμόσφαιρα,  χαρούμενο σχολείο), ώστε να μην αναπαράγει βία. Αυτές οι παρεμβάσεις αφορούν  όλους : το σχολείο, την τάξη, τον εκπαιδευτικό ,τους μαθητές, τους γονείς  και κηδεμόνες  τους και  ολόκληρη την τοπική κοινωνία.

Αμέσως μετά παρουσιάσαμε σε ακρόαση το Μύθο του Αισώπου  «Η χελώνα και ο λαγός»για να προϊδεάσω το κοινό στη συζήτηση: όποιος κοροΪδεύει  χάνει!!!!

Αφού ολοκληρώθηκε  η ακρόαση παρακάλεσα πρώτα τους εκπαιδευτικούς  του Σχολείου μας να καθίσουν στη «μαγική καρέκλα» και να απευθύνουν   λόγο  με βάση  συγκεκριμένους άξονες. Θέματα και περιστατικά που σχετίζονται με τη λεκτική ?σωματική βία και εξέφρασαν  τις απόψεις , τους προβληματισμούς ,τις γνώσεις , τα βιώματα  και τις εμπειρίες    τους.

Στη  συνέχεια το λόγο  είχαν οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας τους οποίους και  προσκάλεσα να εμπλακούν στη συζήτηση και να καταθέσουν τη γνώμη τους  και τις σκέψεις τους    με την ίδια θεματική και αφού ζήτησαν το λόγο κάθισαν  στη « μαγική καρέκλα»   και αναφέρθηκαν σε βιώματα   και ενέργειες τους.

Κλείνοντας τον κύκλο  της  συζήτησης  τόνισα   ότι  κάθε μέλος  της σχολικής κοινότητας έχει  ρόλο και ευθύνη για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.  Ο βαθμός εμπλοκής  κάθε  μέλους  σχετίζεται  τόσο με την ιδιότητά του , όσο  και με τη σοβαρότητα ,  τη συχνότητα   και την ένταση  του περιστατικού  ,εκφοβισμού.

Άλλος  είναι  ο ρόλος   και η ευθύνη του διευθυντή του σχολείου, άλλος του δασκάλου, άλλος   των συμμαθητών,  άλλος   των  γονιών. Ωστόσο, θα  πρέπει  όλοι να συνεργαστούμε    σε  ένα   πλαίσιο    παράλληλων  δράσεων,  διότι,  αφού  η αιτιολογία  του  εκφοβισμού  είναι    πολυπαραγοντική   και  η αντιμετώπιση  θα  πρέπει να είναι  πολυεπίπεδη.

Προτάθηκε  η δημιουργία μιας  εθελοντικής   ομάδας   μαθητών ? μαθητριών  δύο από κάθε Τάξη (Γ΄,Δ?,Ε?,ΣΤ?)  μια οκταμελή  επιτροπή , η οποία   θα εμπλακεί  στη διαδικασία πρόληψης και εξασφάλισης ενός περιβάλλοντος  το οποίο θα εμπνέει  εμπιστοσύνη ,σεβασμό  και   χαρούμενης ατμόσφαιρας   στο  Σχολείο μας.

Τέλος , συνεργασία με τους   γονείς  , την εμπλοκή   τους σε άμεσες  δράσεις  , σε επίπεδο πρόληψης  και αντιμετώπισης , δράσεις  οι οποίες  από μόνες  τους δεν μπορούν να δώσουν  λύση στο πρόβλημα  του εκφοβισμού   και της βίας  στο σχολείο.

Χρειάζεται  ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης  στο οποίο   να συμμετέχει το σύνολο  της σχολικής κοινότητας   αλλά  και ευρύτεροι κοινωνικοί φορείς   ,προκειμένου να υπάρξει  αποτελεσματική  πρόληψη  και αντιμετώπιση του φαινομένου.

 

ΥΠΕΥΘΥΝΑ ΜΕΛΗ ΟΔΠ

ΔΗΜ.ΣΧΟΛ. ΣΤΑΥΡΟΥ

ΤΣΟΛΑΡΙΔΗΣ  ΓΕΩΡΓΙΟΣ –  ΜΟΥΤΑΦΙΔΟΥ ΕΙΡΗΝΗ